Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?
Primii paşi către antreprenoriat i-am făcut în copilărie cȃnd, văzȃnd că ceilalţi copii admiră modul în care desenez, am început să le vȃnd desene făcute de mine. Următorul produs vȃndut au fost hăinuţele pentru păpuşi şi pot spune că au avut mare căutare – niciun copil din cartier în afară de mine nu ştia să facă haine cu tiv, pense şi sistem de închidere. În facultate am învăţat să fac lucrurile „ca la carte”, să fac studiu de piaţă şi să concep un plan de business pe care să-l urmez pas cu pas. În 2014 am înfiinţat oficial atelierul de creaţie Sensorium şi am realizat că, pe piaţă, lucrurile nu stau chiar cum am învăţat în facultate. Însă, indiferent de provocări, faptul că încă din copilărie am reuşit să-mi pun în valoare abilităţile pentru a obţine profit, m-a determinat să-mi doresc să lucrez pentru visul meu, nu pentru al altcuiva.
Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?
Cea mai mare provocare cu care m-am confruntat a fost necesitatea de a „educa” clienţii – mulţi dintre ei nu ştiau care este diferenţa dintre croitorie şi creaţie vestimentară. Din păcate, în Romȃnia multe persoane preferă să copieze stilul unui influencer mai degrabă decȃt să-şi creeze propriul stil, să-şi construiască propria personalitate vestimentară. Marea provocare constă în a convinge clientul că nu copia fidelă a unei ţinute dintr-o poză îl va face să arate la potenţialul său maxim, ci nişte piese vestimentare adaptate corpului, personalităţii şi, nu în ultimul rȃnd, stilului său de viaţă.Sper că, în cȃţiva ani, romȃnii îşi vor consolida identitatea socială şi vor depăşi nevoia de a copia altă persoană.
Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?
Cel mai mult mi-am dezvoltat afacerea participȃnd la evenimente şi cunoscȃnd oameni noi. După nişte ani în care am testat diverse tehnici de promovare, am ajuns la concluzia că oamenii îşi doresc să cunoască persoana din spatele brand-ului şi povestea sa. În momentul în care vindem, nu vindem doar un produs sau un serviciu, vindem un concept, un stil de viaţă, un fel de a fi. De aceea, autenticitatea joacă cel mai important rol – oamenii se feresc instinctiv, inconştient de persoanele care nu sunt autentice, care încearcă să promoveze o imagine falsă.
Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?
De-a lungul anilor am învăţat că cel mai important lucru este să înţelegem care sunt nevoile şi dorinţele reale ale oamenilor. Aceştia nu îşi doresc, de exemplu, haine şi atȃt; în spatele cererii lor pentru haine se află multe dorinţe, frustrări, neîmpliniri şi, cel mai important, se află un sine ideal pe care caută în permanenţă să-l atingă. Procesul de creaţie, oricȃt de „artist” ar fi antreprenorul, trebuie să ţină cont şi de schimbările care au loc în segmentul de piaţă vizat.
Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?
Consider că, indiferent de domeniul în care activăm, este important să nu rămȃnem unilaterali. Creativitatea nu se poate manifesta „la comandă”, însă secretul menţinerii ei este dezvoltarea în mai multe direcţii. În permanenţă învăţ ceva nou, mi s-a întȃmplat chiar să învăţ anumite domenii de la zero. Cu cȃt ne menţinem mintea într-o stare de permanentă deschidere, curiozitate, cu cȃt învăţăm mai mult şi din domenii cȃt mai variate, cu atȃt a fi inovativ devine un proces care se manifestă cu uşurinţă, de la sine.
Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?
În primul rȃnd, în afară de zilele de odihnă, mă trezesc la 6 dimineaţa – în prima parte a zilei sunt mult mai eficientă decȃt în a doua. Cȃt despre echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, consider că este un ideal către care toţi antreprenorii tind, dar care este greu de atins şi, mai ales, de menţinut. Există momente în viaţă cȃnd este necesar să acordăm mai multă atenţie vieţii personale şi există momente cȃnd trebuie să „băgăm mai multe lemne pe foc” şi să ne concentrăm pe viaţa profesională. Mi s-a întȃmplat de multe ori să uit că ziua are doar 24 de ore dintre care ideal ar fi să dorm 7, iar rezultatul final a fost un burnout. Dar mi-am dat seama că, indiferent de condiţiile exterioare sau de ce intervine pe parcurs, important este să merg mai departe, uneori cu paşi mari, alteori cu paşi mai mici, dar să nu mă opresc.
Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?
În primul rȃnd, să-şi răspundă la întrebarea: „De ce acest business şi nu altceva?” În al doilea rȃnd, să fie sinceri cu ei şi să-şi dea seama dacă într-adevăr îşi doresc să-şi asume stresul şi riscurile unui business propriu – aparent, a avea afacerea proprie oferă libertate, flexibilitate şi posibilitatea unui cȃştig oricȃt de mare. În realitate, de multe ori ajungem să muncim mai mult în business-ul nostru decȃt dacă am fi angajaţii cuiva.
Importantă este şi cunoaşterea pieţei-ţintă, cum arată, ce îşi doreşte şi ce stil de viaţă are clientul căruia ne adresăm, O afacere poate exista fără alte elemente, însă nu fără clienţi. Un alt element important la început de drum este un plan bine pus la punct, cu calculele aferente făcute într-un mod nu realist, ci pesimist – oricȃnd pot interveni factori din exterior, cum a fost, de exemplu, pandemia, care să dea business-ul peste cap.
Şi, nu în ultimul rȃnd, recomand auto-cunoaşterea şi dezvoltarea personală permanentă, prin terapie la psiholog, coaching, cursuri de dezvoltare personală şi, cel mai important, găsirea unui mentor.
Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?
Pentru mine este important să lucrez cu oameni la fel de pasionaţi şi de entuziaşți ca şi mine. Îmi place să simt că, împreună cu cei cu care lucrez suntem o echipă şi-mi place să văd că-şi manifestă creativitatea alături de mine. Încă din facultate, lucrȃnd la proiecte cu diverşi colegi, am realizat că fiecare om este valoros şi poate avea o contribuţie enormă pentru proiectul la care lucrează, însă depinde foarte mult de ceilalţi din echipă să creeze un spaţiu în care fiecare să se simtă în largul lui, motivat şi dornic să „dea ce-i mai bun din el”.
Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?
Aş putea spune că mă mȃndresc cu fiecare moment în care produsul sau serviciul livrat de mine a contribuit la consolidarea identităţîi unei persoane, însă două momente care merită menţionate sunt o rochie de mireasă trimisă fără nicio probă în Italia, care a ieşit perfectă şi un detox de garderobă urmat de o „reconstruire”, în acord cu paleta cromatică şi cu personalitatea vestimentară a clientei, în care am demonstrat că „există viaţă şi după negru”. Noua garderobă, complexă şi conţinȃnd suficiente piese pentru orice ocazie, nu conţinea nicio piesă neagră.
Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?
Consider că dezvoltarea antreprenorilor ar trebui să se desfăşoare în două mari direcţii: cursuri specifice domeniului de activitate şi cursuri de dezvoltare personală. Pe partea de dezvoltare personală şi de business recomand 100% toate cursurile ţinute de Iva Berghmann – foarte eficiente şi la obiect, se pot obţine progrese mari într-un timp scurt, iar în ceea ce priveşte partea de lectură, cȃteva cărţi de suflet, pe care le recomand: Secretele succesului – Dale Carnegie, Puterea prezentului – Eckhart Tolle, Puterea extraordinară a subconştientului tău – Joseph Murphy, Tată bogat, tată sărac – Robert T. Kiyosaki, Arta războiului – Sun Tzu, Cartea gesturilor – Peter Collett, Propaganda – Edward Bernays, Psihologia mulţimilor – Gustav Le Bon.
Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?
Indiferent de schimbările care au loc la nivelul pieţei, oamenii vor avea întotdeauna nevoie să se îmbrace…şi nu doar să se îmbrace, ci şi să comunice anumite mesaje despre persoana lor prin intermediul hainelor pe care le poartă. Domeniul în care activez în mod sigur nu va dispărea niciodată (sau cel puţin nu în viitorul apropiat), însă este într-o mare măsură afectat de schimbările care au loc la nivel socio-politico-economic. Atȃta timp cȃt sunt atentă la aceste schimbări, pot să prevăd în ce direcţie se vor îndrepta cerinţele consumatorilor şi să-mi adaptez produsele şi serviciile acestor trend-uri. „Secretul” constă în a rămȃne în permanenţă în contact cu oamenii, în a comunica şi în atenţia acordată nevoilor pe care le au şi schimbărilor prin care trec.
Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?
Ca în orice business, succesul se măsoară în primul rȃnd prin profit – care ideal ar fi să fie în creştere de la un an la altul. Însă, pe lȃngă profit, în business-ul meu succesul este cuantificabil şi în măsura în care am reuşit să ajut clienţii să-şi descopere stilul personal, să înveţe cum să se prezinte lumii din punct de vedere vestimentar, adică să se îmbrace şi să comunice în mod conştient prin intermediul hainelor pe care le poartă.
Cum ai reușit să atragi și să-ți păstrezi clienții loiali?
Printr-o bună comunicare şi prin oferirea unor produse şi servicii pe care aceştia nu le pot găsi în altă parte. Clienţii sunt mulţumiţi şi se întorc la mine datorită faptului că ceea ce le livrez – articole vestimentare sau servicii stilistice – îi pune într-o lumină bună, evidenţiază ce au ei mai frumos, mai exact – îi ajută să se prezinte la potenţialul lor maxim. Îmi plac oamenii şi acest lucru se simte, business-ul meu nu este doar despre profit, este într-o mare măsură şi despre a ajuta oamenii să „crească”.
Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?
Dintotdeauna am fost o persoană cu iniţiativă, mi-a plăcut să fiu independentă şi să creez. Am fost şi în postura de angajat şi am realizat că, pentru a aduce în societate acea schimbare pozitivă pe care mi-o doresc, am nevoie de libertate de acţiune. Îmi place să muncesc şi-mi plac provocările – faptul că în business-ul propriu de multe ori se munceşte mai mult decȃt într-un „job stabil” nu mi se pare o problemă, dimpotrivă. Cȃt despre provocările care apar pe parcurs, mi se par o ocazie bună de a-mi manifesta creativitatea. Iubesc oamenii şi îmi doresc ca, pe parcursul activităţii mele, să le ofer ocazia de a-şi descoperi nu doar stilul personal, ci şi identitatea socială. Ce mă motivează cel mai mult este dorinţa de a le învăţa pe femei cum să-şi construiască stragetia vestimentară care să le conducă acolo unde-şi doresc să ajungă.
Comment on “Alexandra Crișan și diferenţa dintre croitorie şi creaţie vestimentară”
Comments are closed.