Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?
Ana Nicolescu: Eram în concediul de creștere pentru Măriuca. Lucrasem 12 ani în presă și în agenții de comunicare. De la energia efervescentă a evenimentelor și a subiectelor de copertă, m-am trezit cu o fetiță blondă în brațe, care nu dormea noaptea, izolate amândouă în casă, într-o liniște absolută la care nu știam cum să mă raportez. Mă uitam din zoom out la această nouă energie a mea, cea de mamă, apropiindu-mă sfioasă, căci îmi dădeam seama că asta avea să fie realitatea mea de acum încolo.
Până când într-o după-amiază de octombrie, când mi-am spus că o să-mi fac un blog unde o să împărtășesc experiența mea de mamă la primul copil și, cu contactele mele din presă, o să aduc și specialiști să ne spună clar ce soluții avem la provocări. Prin asta am vrut clar să mă diferențiez, să nu fie un blog părerist, tip forum.
Am lansat blogul Mămica Urbană în februarie 2012. Încet încet, agențiile de PR l-au remarcat și am început să am advertoriale.
În paralel, am început să invit, într-un grup de Facebook, alte mame blogger cu scopul să ne cunoaștem și să ne promovăm între noi. Inițial eram 7. De-a lungul anilor, ne-am strâns 550 și i-am primit cu bucurie și pe tații bloggeri. Pentru această comunitate am fost subcontractată de agențiile de PR pentru evenimente.
Iar când nu făceam evenimente, făceam campanii umanitare pentru copii și mame.
Mi-am făcut agenția mea de comunicare și PR, apoi timp de 2 ani, am făcut cu echipa mea și cu partenerii, o școală informală de blogging, sponsorizată de brandurile care au ca target final familia.
Așa a început drumul meu în antreprenoriat. Cu o idee într-o seară de octombrie. Ploioasă, desigur.
Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?
Ana Nicolescu: Au fost mai multe provocări de-a lungul timpului, însă cea din care am învățat cele mai multe lucruri și am evoluat cel mai mult, a fost pandemia. Atunci multe contracte au înghețat și iarăși se făcuse liniște ca atunci când devenisem mamă. Între timp se născuse și Julie și ne jucam de zor în casă, iar când fetele făceau școală online, eu făceam zoom out și vedeam piața de sus. Ce apare ca nevoie în piață și pot eu cu expertiza mea să servesc. Atunci am văzut că tot mai multe femei își fac business-uri online, însă pentru că nu știu să comunice, nu au clienți și nici bani.
Pentru că între timp mă acreditasem atât ca trainer, cât ca și business coach, cu experiența mea pe comunicare, am început să fac coaching 1 la 1 pe strategie de comunicare de business. Apoi am făcut o comunitate cu taxă unde le învățam pe participante tot comunicare strategică. După un an, am transformat informațiile într-un mastermind, după încă un an într-un curs, după încă un an, într-un program de 6 luni de comunicare strategică de business.
Așadar, pandemia mi-a deschis calea către o nouă line de business.
Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?
Ana Nicolescu: Asta a depins de la business la business.
Când am avut blogul, cel mai mult a contribuit că eu citeam fiecare blog zilnic. Trei ore pe zi le aveam setate doar pentru asta. Citeam blogurile celor din comunitate. Asta m-a ajutat ca atunci când o agenție sau un brand mă subcontracta, să propun bloggerii care aveau fix valorile brandului respective și care nu mai fuseseră implicați în alte campanii cu branduri concurente. Asta m-a diferențiat de alte agenții care aveau bloggeri.
Era cam singura acțiune pe care o făceam pro activ. Până să mă duc eu să propun proiecte și colaborări agențiilor, veneau ele la mine.
Cu siguranță a contribuit și felul în care scriam pe blog, deschiderea, autenticitatea, expunerea vulnerabilă și ancorarea în realitate cu ajutorul specialiștilor. Nu făceam ad-uri, nu aveam newsletter, nu aveam funnel-uri de vânzare.
Pentru agenția de comunicare, Parenting PR, cred că cel mai eficient a fost că eu construisem prima comunitate activă de bloggeri părinți, care învățaseră să comunice bine, să aibă niște standarde și principii. Așa au venit clienți mari.
Nici pentru agenție nu făceam ad-uri, nu aveam newsletter și foarte foarte rar participam la pitch-uri.
Eram însă activă pe zona de PR și eram invitată ca speaker la conferințe sau în emisiuni, atât la radio, cât și la tv. Iar timp de 2 ani am avut emisiunea online, Parenting și Antreprenoriat, la BiziLive.
Pentru programele de comunicare strategică de business însă, fac webinarii gratuite, funnel-uri de mailuri, ad-uri în campaniile de promovare și lansare, email marketing, am newsletter, ebook-uri gratuite. Toate funcționează atâta timp cât le fac cu oameni profesioniști și cât sunt integrate.
Însă unde îmi place mie cel mai mult este în interacțiunea cu oamenii, în webinarii sau în call-uri pentru că acolo simt că-mi aduc cel mai mult contribuția. Și fie că te înscrii sau nu la programul de 6 luni, tot pleci cu ceva concret din call-ul de o oră.
Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depașit?
Ana Nicolescu: A evoluat de la a face lucrurile intuitiv, a fi în flow, în energie feminină la a avea un plan concret de business pe 5 ani, pe 3 ani și pe următorul an, detaliat pe trimeste, luni, săptămâni.
A evoluat de la scriu ce-mi vine la scriu despre ce are nevoie clientul să audă de la mine ca să-i fiu contribuție. De la habar n-am cine mă citește, la un avatar de client despre care știu să răspund la peste 100 de întrebări.
De la scriu ca să mă eliberez că nu mai pot să țin în mine, la ce am de lansat și când și care sunt etapele lansării și ce concret spun în fiecare etapă ca potențialii clienți să știe dacă e pentru ei programul meu sau nu.
Și inclusiv am evoluat de la a scrie ca să dau bine și ca să obțin validare la sunt în integritate cu autenticitatea mea și conectată cu misiunea mea. Cei care vin la mine în coaching știu că scopul meu nu e să le fiu lor pe plac, ci ei să aibă rezultatele pe care le pot manifesta în acest moment.
Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?
Ana Nicolescu: Întrebarea pentru mine ar fi cum ții în frâu imaginația și inovația. Nu am dus niciodată lipsă de inspirație. Orice mă inspiră. Oameni, vorbe, filme, acțiuni, gesturi, vise, visuri, comunități, perspective, țeluri, o cauză comună. Și tot așa.
Obișnuiam să mă duc în toate și-mi aduceau mare bucurie și creștere. Ajutam mulți oameni. Dar uneori intram în burnout.
Așa că planul de business m-a ajutat să văd ce acțiuni mă entuziasmează, dar mă scot pe de drumul meu. Sau ce acțiuni mă aduc mai aproape de obiectivele din plan și cum le fac loc, dacă e cazul, în plan. Așa că planul modular mă ajută să scot o acțiune și să pun alta, acolo unde are sens și rezultat.
Apoi încă un filtru este să disting energia din care fac acel lucru. Este ca să demonstrez ceva, ca să dau bine, ca să am dreptate, ca să forțez un rezultat sau ca să contribui dintr-un spațiu curat? Asta e despre autocunoaștere, o valoare care e în topul listei mele. De 12 ani lucrez cu mine în tot felul de programe și ajung tot mai aproape de esența mea.
Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?
Ana Nicolescu: Mai ales de când sunt mama singură, planul personal și cel de business mă ajută să gestionez acest echilibru.
În primul rând, mă uit pe calendarul pe un an când sunt vacanțele fetelor, când sunt zilele libere, când merg eu cu ele în concediu. Așa văd câte zile îmi rămân să lucrez pe an.
Apoi mă uit la cum vor învăța anul ăsta. Una dimineața, una după-amiaza. Great! Apoi ce activități extra școlare au: canto, spaniolă etc.
Și ca-n business, mă uit la ce structuri de sprijin am: after school, bunici, tatăl lor. Creez ca o echipă pentru asta. Așa văd câte ore e fezabil pentru mine să lucrez pe zi.
Îmi pun obiectivele de business pe un an și apoi văd cum le impart la numărul de ore, cum îmi formez echipa, cu ce oameni lucrez pe proiecte, cu ce oameni lucrez on going, cum facem follow-up, cum și când evaluăm ce am muncit.
Claritatea, structura și o echipă împuternicită îmi aduc eficiență.
De cele mai multe ori, serile sunt pentru și cu fetele. Ele vin cu temele făcute, așa că ne rămâne partea de conectare, de citit și de joacă. Iar în perioadele cu teste, le susțin și învățăm împreună.
În weekend-urile când ele sunt la tatăl lor, fie merg la evenimente, fie mă întâlnesc cu oameni noi, fie lucrez, mă relaxez sau merg la cursuri de autocunoaștere.
Lucrez mult pe autocunoaștere ca să am echilibru în interior și pe formarea și împuternicirea echipelor ca să am de asemenea echilibru și creștere pe business.
Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?
Ana Nicolescu: Să lucreze înainte de toate cu ei însiși. Să înțeleagă din ce energie fac acel business, de ce acum și dacă e aliniat cu misiunea lor, dacă le aduce bucurie.
Apoi să lucreze cu un business coach să învețe să evalueze piața, să își facă un plan de business, un avatar de client, să înțeleagă importanța lor esențială pentru business. Și să meargă mai departe la strategia de comunicare, de marketing și de vânzare.
Să nu mai creadă că pot să scaleze dacă merg doar pe intuiție, doar din flow, oricât de spiritual este business-ul. Dacă vrei business, ai nevoie de un plan de acțiune pentru ce ai primit prin intuiție, mediatație, rugăciune, vis etc.
Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?
Ana Nicolescu: Primul pas, din punctul meu de vedere, este să fii tu însuți motivat și aliniat cu cine ești și care e misiunea ta. Apoi să știi ce scopuri clare ai, care sunt obiectivele concrete, unde vrei să ajungi. Când le știi p-astea, poți să identifici și de ce oameni ai nevoie, pe ce specializări să fie. Poți să le dai brief-uri concrete. Dacă tu ai claritate și structură, și echipa ta va avea claritate și va fi eficientă. Scopurile neclare duc la rezultate neclare. Și nu e de vină echipa.
Nu știu dacă eu cred atât de mult în motivație. După cum știm ea vine și pleacă. Însă cred în aliniere cu misiunea, obiective clare, planificare obiectivă, structură, proceduri, procese, reziliență și disciplină. Clienții mei pot să pună mărturie despre asta.
Și mai cred în spațiul pe care îl setez ca echipa mea să înflorească. Asta tot de autocunoaștere ține.
Deci ca să rezum, ar fi disciplină și înflorire.
Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?
Ana Nicolescu: Știi, fac parte din categoria celor care nu se premiază pentru succese. Consider că la câtă aliniere și disciplină am prestat, e firesc ca rezultatele să fie bune. Însă pot să îți spun că sunt mândră de fiecare moment în care clientele mele pun primul video pe social media sau în care fac primul webinar live pentru 10 persoane și iese bine sau pentru când fac prima vânzare, ori se mută în orașul la care au visat pentru că afacerea merge bine, ori își dublează cifra de afaceri, ori își dau seama ce să aleagă dintre două idei de business, ori dacă antreprenoriatul e pentru ele sau nu, ori se susțin în comunitatea din program, ori vin să ne vedem la București de prin toată țara, chiar și din alte țări.
Însă cea mai mândră sunt atunci nu proiectez în nimeni din program, în absolut nimeni, percepțiile mele, preconcepțiile, așteptările, judecățile mele. Intenția mea e ca cele care vin să învețe comunicare strategică alături de mine să se manifeste în prezența mea așa cum sunt ele cele reale, fără nicio mască, fără nicio dorință de a-mi demonstra ceva, fără să le fie frică să se arate în toată splendoarea lor. Și eu să le primesc exact așa cum sunt și cum nu sunt. Și asta să fie exact ce avem nevoie fie.
Când reușesc asta, simt cu adevărat că am contribuit.
Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?
Ana Nicolescu: Sunt două mari programe care m-au impactat puternic dintre toate cele zece pe care le-am făcut în ultimii 12 ani pe autocunoaștere. Acestea sunt Copilul Interior cu Oana Stoianovici și orice program din Landmark. La Oana m-am văzut pe mine și ce pot să fac cu măreția mea. Iar în Landmark am învățat care e impactul să duc o viață în integritate și cu autenticitate.
O carte care m-a readus în sfera spirituală acum vreo 10 ani a fost Conversații cu Dumnezeu de Neale Donald Walsh. Nu e o carte dogmatică despre religie. Este o carte spirituală.
Le-am recomandat pe acestea pentru că așa cum spuneam la început, primul pas în antreprenoriat, din perspectiva mea, este să te cunoști pe tine însuți. Și asta e o dezvoltare continuă.
Cât despre programe de antreprenoriat, cu siguranță o să-ți apară un ad pe social media cu exact programul de care ai nevoie.
Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?
Ana Nicolescu: Cred că am rezumat când am vorbit despre pandemie și cum am adus o nouă linie de business. Poziționarea mea nu e cum fac față. Pentru că dacă o pun așa, aduc o energie de greutate, deci joasă. Și eu nu cred că schimbările sunt rele. Dimpotrivă.
Eu mă uit la schimbări ca la oportunități de creștere, care îmi testează nivelul de adaptabilitate și de flexibilitate. Și dacă mi se arată în business, înseamnă că e nevoie să am un salt în astea două, plus să-mi antrenez creativitatea.
Sunt atentă mereu la schimbările din piață. Mai concret, pentru că îmi știu clientul ideal, mă uit la cum îi este lui modificată viața în funcție de contextul actual (social, economic, politic etc). În acele modificări, clientul va avea nevoi noi. Iar eu mă uit dacă am cum să-i contribui prin expertiza mea. Deci serviciile mele se modelează pe nevoile clientului care se modelează la rândul lor prin contextul în care trăiește el.
Și, nu în ultimul rând, iarăși revin la autocunoaștere. Nu intru în victimizare, nu sunt atașată de vreun produs sau serviciu de-ale mele, nu operez din ego. Sunt aliniată la misiune și la contribuție.
Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?
Ana Nicolescu: Am răspuns la întrebarea despre Ce mă face mândră.
Cum ai reușit să atragi și să-ti păstrezi clienții loiali?
Ana Nicolescu: Cum am reușit să-i atrag. Dacă ne uităm la suprafață, am reușit prin reclame plătite care i-au adus pe oameni la webinarii sau prin care au descărcat un ebook sau au venit la call, ori au ascultat un podcast cu mine. Apoi s-au simțit inspirați și au avut încredere în ei și în mine să vină la programul de comunicare strategică.
Dacă ne uităm în profunzime, în fiecare dimineață fac o meditație în care setez spațiul pentru ziua respectivă, pun intenția să fiu contribuție cui are nevoie și e pregătit și să am răbdare cu ritmul fiecăruia. Să fie spre binele cel mai înalt al celor cu care interacționez și să primească ce sunt gata să primească.
Înainte de fiecare campanie, înainte de fiecare webinar, înainte de fiecare call, podcast, interviu, fac același lucru. Curăț spațiul de gândurile care nu-mi dau pace, pun în loc ce simt că e benefic (lumină, iubire, contribuție, rezultate, conectare, bucurie, performanță etc), mă uit la cine sunt eu pentru acei oameni cu care mă văd, cine sunt ei pentru mine, ce e posibil pentru ei din interacțiunea noastră și cum îi ascult. În spațiul așa setat, apar oamenii atrași de energia asta dincolo de un vizual cu plată pe Facebook.
Cum îi păstrez. Știu că în business ideal este să le oferi clienților deja existenți cât mai multe soluții ca să cumpere cât mai multe servicii sau produse. Am vara un bootcamp și le-am oferit reînscrierea în program la jumătate de preț. Însă vezi tu, cursantele mele zic că programul e atât de intens încât își iau ce sunt pregătite să-și ia în acel moment. Mai mult nu încape. Pentru unele cursul în varianta de 3 luni, cum era până acum, a fost ca o pastilă efervescentă. Cele care vor pastilă cu eliberare prelungită, coaching-ul și feedback-ul meu, s-au înscris și la programul de 6 luni.
Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?
Ana Nicolescu: Faptul că sunt aliniată la misiunea mea. Ca prin Dumnezeu să fiu calea oamenilor către măreție. Și să creez un spațiu în care fiecare om pregătit de asta să înflorească.
Precum și curiozitatea să văd unde mai pot să fac un salt datorită acestei provocări.
Mulțumesc pentru interviu!
Mi-a făcut mare plăcere să răspund la el. Foarte faine întrebările.