Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?
Am fost “condamnat” să fiu antreprenor încă de când eram mic pentru că tatăl meu era antreprenor și a fost mereu modelul meu. El m-a motivat, îmi placea foarte mult ce făcea și îl admiram enorm pentru ceea ce reușise să construiască. L-am pierdut când aveam 14 ani, dar niciodată nu am pierdut motivația pe care mi-a sădit-o în suflet.
Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?
Principala provocare a fost aceea de a mă specializa într-un domeniu. Pur și simplu, evitam să aleg un domeniu clar și să mă dedic total acestuia. După ce m-am dedicat șosetelor, în 3 ani viață mi s-a schimbat TOTAL, am progresat în acei 3 ani mai mult decât progresasem în cei peste 30 de ani de dinainte. A fost o ascensiune incredibilă, iar aceasta nu s-a oprit și nici nu cred că se va opri până la final.
Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?
Atunci când am început să fac ceea ce cred eu că este bine pentru oameni, și nu ceea ce fac alții sau te învață manualele de marketing, am EXPLODAT. Am căutat metode prin care să aduc mai multă valoarea în viața oamenilor, și, ce să vezi, oamenii au apreciat și m-au ales pe mine și pe noi să le livram anumite produse (șosete, detergent) în detrimentul unor comapanii mult mai mari și mai vechi.
Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?
Viziunea a rămas constantă de câțiva ani, și anume de a lucra neîncetat la îndeplinirea misiunii noastre de a încălța toți Românii cu șosetele perfecte la prețuri corecte, iar apoi întreaga lume (la Laboratorul de Șosete), și de a îngriji hainele tuturor Românilor cu detergentul perfect pentru familie la prețul corect (la Farmacia de Detergent).
Una dintre provocări a fost să învăț să creez o fabrica, să înțeleg procesele de producție, să aflu cum se produce cu adevărat un produs de mare calitate, dar în același timp în mod eficient. Acest lucru a durat jumătate de an în care doar cheltuiam bani și nu încasam aproape nimic, având costuri foarte mari pentru un început.
Altă provocare a fost să găsesc rețeta potrivită pentru ca produsele noastre să ajungă din fabrică la oameni acasă. Am încercat magazin propriu de tip insulă în mall, să livram în supermarketuri, să lucram pentru alte branduri, să lucram și pentru mărci de îmbrăcăminte din străinătate, să vindem noi produse premium online, precum și să livram produsele perfecte esențiale la preturi corecte direct la oameni acasă. Toate aceste încercări s-au întâmplat într-un singur an și am fost suficient de înțelept să înțeleg că atunci când am găsit-o pe cea care funcționează, să investim toate eforturile DOAR în ea, și pe celelalte să le închidem.
O altă provocare importantă e să introduci proceduri de lucru atunci când ești startup, pentru că efectiv un antreprenor de startup nu are mare autoritate față de echipa să și nu poate să “impună” proceduri, ci să le introducă ușor, ușor, prin multa muncă de convingere. A fost greu, acum e ușor pentru că procedurile deja există și oricine vine le preia ca atare, nu exista rezistență ca la început.
Cum îți mențîi creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?
Citesc, ascult sfaturi, dar fac doar ce vreau eu.
Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?
Echilibrul vine din faptul că totul este de fapt personal, eu nu am o distincție între cele două. Nu doar o plimbare prin parc cu soția este o chestiune personală, ci și crearea unui nou produs de care să se bucure cât mai mulți oameni este extrem de personal.
Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?
Dacă vor să facă asta, să o facă. Să nu se gândească în primul rand la bani, ci la cum să servească oamenii mai presus decât alții pe același domeniu.
Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?
Selecția este doar o sită care se cerne în continuu. Nu poți fi siguri la angajare de nimeni, este un joc de încredere, este un risc. Totuși, oamenii de calitate trec prin sita perioadei de proba și rămân în echipa. Cu privire la motivație, cel mai important lucru este că oamenii să simtă că lucrează la o misiune, la ceva important, nu că vin să își schimbe timpul cu bani.
Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?
De fiecare dată sunt foarte mândru când mă oprește cineva pe stradă și îmi zice de Laboratorul de Șosete sau de Farmacia de Detergent. Atunci chiar simt că am reușit.
Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?
Am citit peste 100 de cărți numai în 3 ani anterior lansării Laboratorului de Șosete, fară de care nu aș fi reușit ceea ce am reușit. Pentru recomandări, urmăriți-mă pe Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube pentru că mai vorbesc despre ele din când în când.
Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?
Încerc să nu mă dau după cum bate vântul și să îi fac pe oameni să ne aleagă pe noi pentru că producem lucruri de bază, de mare calitate, esențiale, nemuritoare în următorii zeci de ani, nu să alergam mereu după ei dându-ne după tendințe.
Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?
Cu cât mai mulți oameni se bucură de munca noastră, cu atât succesul este mai mare. Cu alte cuvinte, dacă ar fi un scor, aș putea să spun că numărul de oameni care s-a bucurat de produsele noastre este acel scor. Evident, la acest lucru se adaugă și numărul de oameni care ne-au devenit clienți pe viață, care de fapt este cu adevărat măsurătoarea succesului pe termen lung.
Cum ai reușit să atragi și să-ți păstrezi clienții loiali?
Noi ne punem mereu în locul clientului, încercam să îi înțelegem starea chiar și atunci când este nervos, iar scopul nostru este să îl facem fericit cu produsele noastre.
Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?
Acum nu mai pot să dau înapoi, când atâția oameni depind de munca noastră. Deci acum nu mai e vorba de motivație, e responsabilitatea mea, nu pot să renunț nici daca aș vrea.
Comment on “Ilie Pană – antreprenoriat și inovație”
Comments are closed.