Ștefana Rondak
Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?
În momentul în care am devenit mamă, nevoile mele s-au schimbat. Am început să observ atât la mine, cât și la restul mamelor, câtă presiune există din partea noastră și răsfrântă tot asupra noastră, dar și din societate, de a organiza viața de familie, agenda și nevoile copiilor pe un fond cu resurse inepuizabile în privința serviciilor și experiențelor adresate copiilor.
Existau o multitudine de „oferte pentru părinți”, inițiative disparate, care promiteau rezolvarea nevoilor de organizare, dar care, în același timp, ne copleșeau și presupuneau investiții de timp și efort pentru a le analiza și a face alegerea potrivită pentru fiecare. Am descoperit că aveam aplicații pentru orice, însă nu aveam un instrument care să ne centralizeze și să mapeze locațiile pentru copii, activitățile disponibile pentru ei, produsele și serviciile adresate acestora.
Nu exista un tool care să agrege într-o formă simplă și rapidă toate inițiativele, serviciile, produsele, experiențele care rezolvau problema reală de organizare și planificare a vieții unei familii cu copii. Nu am identificat un instrument care să ne permită să economisim timp și să facem alegerile potrivite pentru noi și nu pe cele venite doar din marketing, promovare și recomandări care nu întotdeauna corespund dorințelor și căutărilor noastre.
Am descoperit, în același timp, antreprenori care se luptă cu promovarea pe toate canalele posibile. Investesc bugete pe care nu le au, în campanii pe social media. Investesc în materiale și taxe pentru evenimente. Investesc în media și networking. Dar vizibilitatea lor există în mintea clientului lor doar atât timp cât și bugetul de promovare există.
Mi-am dorit, astfel, să creez o punte între mamele care s-au săturat de căutări interminabile și care, oricum, nu au timp pentru ele, și antreprenorii cu business-uri de calitate adresate familiilor cu copii, fie că vorbim despre locații, activități, produse sau servicii pentru aceștia. Am vrut să creez o legătură simplă între mamele care nu își doresc să mai fie bombardate doar de anunțuri-promisiuni de marketing și antreprenorii care chiar le oferă acestora soluții de calitate.
Așa am ajuns să creez aplicația gratuită Mommy HAI (Mommy Has Amazing Ideas), împreună cu soțul meu și cu o echipă de profesionișți în IT și UX design.
Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?
Atunci când ești antreprenor, vorbești despre multiple provocări. Sunt mai multe și, în egală măsură, ele sunt importante și se completează.
În primul rând, ne-am confruntat cu provocarea de a-i convinge pe antreprenorii cu business-uri pentru copii să ni se alăture într-o platformă nouă, singulară pe piață și diferită de social media.
În al doilea rând, în foarte strânsă legătură, am remarcat dependența antreprenorilor de social media. Pe cât de puțin își doresc (la nivel declarativ) să-și investească aproape tot timpul în social media și în conținutul pe care îl creează acolo, pe atât de mult și cu vervă continuă să o facă. Pe cât de contrariați sunt de reach, rezultate, click-uri și bugetul alocat pentru promovare în social media, pe atât acesta crește de la o lună la alta.
Iar noi le propunem un sistem complet diferit, în care suma investită este fixă, de doar 10 sau 15 euro pe lună, în funcție de tipul abonamentului ales, iar timpul alocat este minim. Odată creat, profilul rămâne vizibil în mod constant, în atenția publicului lor țintă, iar noi adăugăm în fiecare lună peste 2000 utilizatori în aplicație, ceea ce contrazice “algoritmul dumnezeiesc” de care au devenit atât de dependenți.
Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?
Au contat în egală măsură networking-ul, marketingul offline și comunitățile online din care fac parte.
Avem două tipuri de public-țintă.
În acest moment, rezultatele cele mai bune pentru a-i aduce pe utilizatori în aplicație (prima audiență pe care o vizăm) sunt asigurate de influenceri și de aparițiile în presa de top și, în ordine inversă, de comunitățile de părinți, în care totul crește prin recomandare, de la mamă la mamă.
Cea de-a doua categorie pe care o țintim – colaboratorii, antreprenorii cu business-uri ce se adresează părinților – vin în proporție de 80% din comunitățile de networking și business din care fac parte.
Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?
Viziunea asupra afacerii pe care am conturat-o a fost de la început complexă. Am schițat totul în cele mai mici detalii într-un plan de business pe 10 ani, apoi pe 5, 4, până l-am descompus pe fiecare în acțiuni trimestriale și, ulterior, lunare, foarte clare, astfel încât obiectivele setate să fie atinse la nivel de cifre, atât ca număr de utilzatori, cât și în privința scalării business-ului și profitului.
Recunosc că, într-un context antreprenorial și economic volatil, unele dintre obiective și acțiuni trec în mod constant prin ajustări.
Principala provocare pe care am depășit-o a fost cu mine însămi, în ceea ce privește procesul de vânzare. Mereu m-am considerat un om fără skill-uri de vânzare, însă am reușit să depășesc aceste credințe întipărite și să lucrez cu mine pentru a deveni un profesionist.
Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?
Creativitatea a fost întotdeauna unul dintre atuurile mele și în această zonă îmi este ușor să reinventez de fiecare dată concepte, strategii, să integrez noi funcționalități în aplicație, să găsesc metode de promovare neconvenționale pe care să le adaptez în funcție de obiective. Principala sursă de inspirație în procesul dezvoltării platformei este dată de nevoile pe care le identific în familia mea și la celelalte familii cu care sunt în permanență în interacțiune. Am crezut încă de la început că sensul și utilitatea unui instrument digital este de a rezolva simplu și rapid o nevoie reală a comunității.
Încerc să rămân permanent la curent cu mediul antreprenorial și cu orice provocare cu care antreprenorii care dezvoltă business-uri pentru copii se confruntă și să o transform într-o soluție pe care le-o putem oferi noi. Atunci când ești primul pe piață cu business-ul tău, creativitatea chiar este un instrument de care e nevoie să te folosești la maximum, în orice context, chiar pentru a-ți crea tu propriile contexte favorabile.
Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?
Având în vedere că sunt mămică de doi copii cu vârste mici, 4 ani și jumătate și, respectiv, 2 ani și jumătate și al 3-lea pe drum, recunosc că este dificil. De fapt, nu există un echilibru în adevăratul sens al cuvântului.
Nici echipa Mommy HAI nu este mare în acest moment, astfel că 90% dintre responsabilități îmi revin mie, de la promovare și marketing, la social media și vânzări, de la contracte semnate, la participarea la evenimente. Aplicația este și ea în continuă dezvoltare, iar responsabilitatea discuților cu echipa tehnică pentru adăugarea de funcționalități noi, în funcție de feedback-ul utilizatorilor, îmi revine, de asemenea.
Așadar, jonglez cu toate aceste responsabilități profesionale și personale pe cât posibil, cu limita că timpul petrecut cu copiii când termină programul la grădiniță să le fie dedicat exclusiv. La evenimente, suntem destul de des împreună, dată fiind natura acestora, pentru părinți și copii, iar la cele de business, reușesc să mă strecor când merg ei la grădiniță în cea mai mare parte a timpului. Agenda mea este sub impactul prioritizării și ajustării continue. Îmi iau energie și inspirație, însă, din contactul permanent cu celelalte mămici și din gândul că efortul meu se duce înspre a crea ceva extrem de benefic pentru copii și părinți, iar sentimentul de utilitate anulează lipsa de echilibru din anumite momente.
Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?
Idei avem cu toții, însă oricât de unice și extraordinare sunt, dacă nu sunt susținute de un plan de business foarte ancorat în realitate, cu obiective SMART și acțiuni concrete pentru a le atinge, afacerea nu se conturează sau nu rezistă. Acesta este primul lucru la care i-aș sfătui să reflecteze înainte de a porni. Altfel, este înfiorător de greu pentru un antreprenor la început de drum să nu se lase absorbit de fluxul permanent de task-uri zilnice pe care este nevoit să le îndeplinească.
Prioritizarea este, de asemenea, un instrument fără de care un business nu poate exista, din punctul meu de vedere. Alegerea priorităților este despre profit, nu doar despre timp și eficiență în metoda de lucru.
Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?
Ce am făcut eu a fost să cred cu adevărat în proiectul meu. Să îl dezvolt în cele mai mici detalii și, astfel, să îl și pot prezenta celorlalți cu tot entuziasmul. Faptul că omul care alege să lucreze cu tine crede în proiectul tău măcar 70% din cât crezi tu este mai important decât orice skill-uri ar putea avea. Acestea se dezvoltă pe parcurs.
De asemenea, am ales să lucrez cu oameni care împărtășesc aceleași valori ca mine, au aceleași nevoi și înteleg importanța aplicației Mommy HAI atât că antreprenori, cât și că mame/părinți, pentru a putea prezenta mai departe viziunea noastră. Le ofer încredere și investesc timp și apreciere pentru eforturile pe care ele/ei le depun.
Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?
Sunt toate acele clipe în care fac cunoștință cu o mamă sau cu un antreprenor, iar răspunsul este: “Mommy HAI, da te știu de la… sau am aplicația pe telefon deja”. Dacă ar fi să îmi amintesc un moment în care am simțit deplină recunoștință, acela a fost la prima apariție TV, în cadrul Știrilor ProTV ( I like IT), pentru că am realizat că este prima dată când aveam parte de o expunere în fața a milioane de părinți, ceea ce pentru un business incipient care țintește să ajungă la toate familiile din România, era un prim pas relevant. Este minunat când te gândești că oferi un instrument de secol XXI, extrem de benefic, pentru milioane de oameni și ai potențialul ca, în câteva minute de prezentare a aplicației, aceștia să vadă aplicația.
Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?
Recomand cărțile “Atomic Habits” a lui James Clear și “Începe cu de ce” a lui Simon Sinek, precum și evenimentele de dezvoltare a skill-urilor de vânzare ale lui Andrei Dunuță și sesiunile de networking, din care poți învăța foarte mult punând direct în practică și exersând.
Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?
Momentan, nu m-am confruntat cu schimbări în piață de când am lansat aplicația Mommy HAI, însă mă adaptez la nevoile fiecărui partener și la cerințele specifice ale acestora, tocmai pentru a le confirma faptul că aplicația Mommy HAI este un instrument pe care îl pot exploata cât mai eficient pentru a atinge rezultatele pe care și le doresc în urma colaborării cu noi.
Prefer să gândesc inclusiv profitul pe termen lung, fără să fac rabat de la calitatea serviciilor oferite partenerilor, decât să optăm pentru profit pe termen scurt și calitate scăzută a acestora.
Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?
În perspectiva mea, succesul înseamnă atingerea obiectivelor pe care le-am setat pentru primul an din momentul lansării aplicației, care va fi în februarie 2024: 1.000 de colaboratori și parteneri cu un cont de business în aplicație și 30 000 utilizatori părinți la nivel național.
Cum ai reușit să atragi și să-ți păstrezi clienții loiali?
Cred că cel mai important aspect este că le sunt eu loială lor, în primul rând, prin prezența continuă în proiect și prin anticiparea și implementarea tuturor lucrurilor de care au nevoie, în egală măsură, atât utilizatorii aplicației, cât și partenerii de business.
Pentru că suntem atenți la nevoile lor, discutăm concret, de la început, despre ce își doresc să obțină din parteneriatul cu noi. Setăm obiectivele împreună și îi susținem și în afara aplicației prin toate acțiunile pe care le desfășurăm. Mamele își descarcă aplicația Mommy HAI imediat ce aud de existența ei, foarte bucuroase, ceea ce ne permite să le povestim și despre colaboratorii noștri, în misiunea cărora credem și noi. Înainte de toate, sunt și utilizatori ai aplicației, nu doar colaboratori, iar noi le acceptăm feedback-ul și ne învestim reciproc cu încredere.
Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?
Feedback-ul primit permanent de la utilizatori și de la colaboratori este motivația principală pentru noi. Loialitatea acestora și faptul că recomandările au început să curgă în ambele direcții, iar creșterea organică să fie semnificativă, mă ajută să depășesc toate provocările, care nu sunt puține.
Încrederea și research-ul făcut înainte de a începe proiectul Mommy HAI și de a înțelege nevoile reale, importante atât pentru noi, părinții cât și pentru copiii noștri, îmi confirmă că am creat o soluție viabilă, unică, ce merită să ajungă acolo unde viziunea, oamenii și entuziasmul din fiecare acțiune pe care o implementez o pot duce.
Comment on “Ștefana Rondak – fondator Mommy HAI”
Comments are closed.